Din stress er selvforskyldt men den er faktisk ikke din skyld! [Del 2 ud af 3]

Uncategorized Jul 07, 2019

(Fortsat fra del 1, som du kan læse her hvis du ikke allerede har gjort det)


Der er brug for, at vi holder op med at stå i vejen for os selv. 


Vi har brug for, at være i livet på en ny måde.

En måde, hvor vi taler vores sandhed og står op for de værdier, som vores hjerte og sjæl ræsonnerer med.

Vi kan vælge at gøre noget ved det, der stresser os.

I min erfaring, ligger der en eller flere elementer af nedenstående, bag stressen:

  • overvældelse
  • skam
  • mindreværd
  • uvidenhed
  • urealistisk høje forventninger
  • handlingslammelse

 

Kender jeg selv til alt det, JA! 

Danser jeg selv med det, JA! 

Skal det have lov til at styre, ødelægge eller kontrollere mit liv? NEJ! 

 

Skal ting, mennesker eller omstændigheder bestemmer hvor jeg skal hen, hvad jeg kan opnå, hvem jeg er, eller hvilket liv jeg kan leve? NEJ! 

 

Er det mit ansvar - med mine to arme, ben, mit mave-instinkt, bankende hjerte, mit hoved der kan tænke og resten af det - at ære den jeg er, og give det et værdigt udtryk og aftryk i denne verden? JA!

 

Er det et konstant og til tider uoverstigeligt stort arbejde - JA! Og hvad så?

Jeg kan leve med det arbejde, det kræver at komme gennem det, men jeg kan ikke leve med, at blive besejret af det!

 

Lynguide


Hvis du også er ramt, så følger her en lynguide til, hvordan du kan overkomme det, der forhindre dig:

Problem: Overvældelse

Løsning: Gør tingene enkle.

Mål: Overblik - klarhed - ro.

Handling: Ryd op! I dit hjem, i dine skabe, i dine filer og i dine relationer. Hvis det sidste er for svært, så start med det første!

Hjælpemidler: Marie Kondo & Karen Kingston 

Tips: Mulige aftagere til dine ting : Læs for livetMødrehjælpenRøde kors.
DBA - enten for en skilling eller under “bortgives eller “gratis”.
Øv dig i ordet "NEJ"

 

Problem: Skam

Løsning: Lys på det, forståelse og omsorg.

Mål: Selvindsigt og accept: “jeg er ok”.

Handling: 

  1. Identificer hvor du skammer dig, eller hvad du skammer dig over.

  2. Få hjælp til at se på din skam, enten fra en interne ressource i dig - fx dit voksne kompetente jeg, eller fra en ekstern ressource, fx en trænet, dygtig terapeut.

  3. Gør arbejdet, og gå gennem den proces der skaber bevidsthed, healer og forløser.

  4. Ideelt, så brug din erfaring til at bidrage til, at hele en andens sår.

Hjælpemidler: Bréne Browns TED talk om skam og sårbarhed.

Tips: Alt det shit vi selv og andre siger og gør, er  - som regel - for at dække over det vi skammer os over.
Når vi gennemskuer det, holder vi op med at tage det hele så fandens personligt. Dermed rammer det os ikke helt så hårdt. Og vi holder selv op med at skyde med skam-skarpt!

 

Problem: Mindreværd

Løsning: Aktivt at gro dit selvværd.

Mål: At tro på dine evner.

Handling: Vælg én ting ud, hvor du føler dig mindreværdig og træn/uddan/øv dig i det.

Hjælpemidler: Det er interessant at Dalai Lama taler om mindreværd som hørende under de 3 former for dovenskab.

Tips: Det kræver mindre energi at blive kompetent, end det gør vedblivende at slå dig selv i hovedet, med alt det du ikke er og som du ikke kan. Selvfølgelig er du kompetent! Hvis du kan læse dette her, har du hvad der skal til.

 

Problem: Uvidenhed

Løsning: Lær hvordan.

Mål: At lære, hvordan du tilegner dig den viden du har brug for.

Handling: Søg viden - visdom - information.

Hjælpemidler: Du kan google…ALT! Hvis du ikke kan finde det du søger på dansk, så skrive dit spørgsmål på engelsk og ja, nogle gange skal man først finde ud af, hvad det hedder, det man leder efter.
Du kan fx bruge denne guide.

Tips: Se dokumentar programmer, Talkshows og SPØRG, TAL MED og FØLG mennesker du kender og beundre. Der er masser af gratis undervisning, fx tilbyder en række danske og udenlandske universiteter gratis online uddannelse. 

 

Problem: Urealistisk høje forventninger

Løsning: Skru ned for dine forventerninger.

Mål: At få rimelige forventninger, som du kan udfylde.

Handling: Skriv det ned du forventer af dig selv.

Hjælpemidler: lav selv eller download et gratis skoleskema og fyld det ud med alle dine pligter.
På den måde kan du se, om det er realistisk eller ej.

Tips: Se på de krav du stiller til dig selv. Overvej, om du ville stille samme krav til det voksne menneske som du elsker allerhøjest. Hvis svaret er nej, så skriv ned, hvad du synes ville være rimelige krav at stille til dem.

 

Problem: Handlingslammelse

Løsning: Få overblik.

Mål: At kunne handle på det vigtige.

Handling: Skriv alt det ned der larmer og vælg det, der er det vigtigst. Tag handling på det - og kun det!

Hjælpemidler: Du skal kun gøre noget i 10 minutter. Det er til at overskue. Sæt en alarm til 10 minutter og skriv, eller gør, alt det du kan nå.
Når du har gjort det, er du velkommen til at gentage processen, hvis du har lyst til det det. Ellers så ros sig selv for de 10 minutter du har taget handling.

Tips: Hvis du har gamle chok, traume eller har været stresset over lang tid, så kan det være årsagen til din handlingslammelse. Hvis det er tilfældet, så søg professionel hjælp. Gerne hos nogen der arbejder kropsligt og er specialuddannede i chok og traume terapi.

 

Det er tid til at vi stepper op og gøre vores del.


At vi vikler os ud af, hvad fanden der end plager os, og får styr på det NU. 

 

For der er brug for os. For dig og mig:

Vi selv, og de kommende generationer, har brug for at vi sikre rent vand, ilt, mad, tag over hovedet og infrastruktur. Miljøet skal nok klare det, spørgsmålet er om vi gør. 

Moder natur kan hurtigt gøre rent bord, hvis vi, hendes menneskebørn, bliver ved med at ødelægge det vi kommer fra og lever af. Så skal vi elimineres eller skal vi vågne op?

Det sidder ledere, i alt for mange af verdens største nationer nu, der taler, handler og propaganderer fascistisk. Det må vi ikke tillade. 

Måske mærker vi i Danmark ikke konsekvenserne af det lige nu, men det kommer vi til. Vær stensikker på det!

Vi har længe overladt det til unge mænd og kvinder at kæmpe vores kampe og sendt dem i krig for at forsvare vores menneskerettigheder. De kommer hjem i kister eller ødelagte af PTSD.

Nu er det endnu yngre kvinder og mænd der kæmper vores kampe. Malala Yousafzai og Greta Thunberg var begge 15 år da de kom på verdenskortet med deres budskaber.  


Vi er I det her sammen og selvom det ser svært ud, så er der kun en ting der for alvor er farlig: At vi lader stå til. 

Hvad er det første du kan gøre LIGE NU, for at tage din power hjem og vende udviklingen?

Tag handling på det med det samme!

Fortsættelse følger..

In grace
Niia

Hold dig opdateret med nyheder, gode tilbud og relevant viden

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag gratis min e-bog "3 simple trin til at forstå dig selv". Jeg sender jævnligt nyheder og videoer fra mig. Jeg spammer dig ikke, og jeg deler ikke din information med andre. 

JA TAK
Close

50% Gennemført

Bare skriv dit navn og din e-mail, så får du miniguiden 

"3 simple trin til at forstå dig selv"